Provident, Sau Cum Să Fii Nesimțit

Știți cum se răspândeau ideile pe vremea războiului, în anii '40? Manifeste, hârtii aruncate din avion, care încurajau ba la revoluție, ba la rezistență. Era și o armă teribilă în războiul psihologic, la modul că aruncai manifeste în tabăra inamică cu fel și fel de peisaje idilice.

Lua soldatul rus manifestul de pe jos și îl vedea pe soldatul neamț înconjurat de câteva femei beton, râzând cu poftă la o masă îndestulată. Arunca o privire în jur, în tranșee, și se descuraja. Ba chiar existau manifeste care ridicau în slăvi faptul că în vest există hârtie igienică, și oamenii nu se șterg la fund cu mâna sau coceanul.

Ei bine, la juma' de veac distanță cineva reinventează apa caldă, mersul pe jos și manifestul. Doar că este vorba de cei de la Provident, care oferă nu știu ce împrumuturi. Dacă nu mă înșel ăștia-s ăia, de împrumuți 1 leu și în trei luni trebuie să dai înapoi înzecit. Mai rău ca la țiganii cămătari, doar că au forme legale, cumva.

Dar mișto de tot modul în care își fac reclamă. Azi am văzut pe stradă o mașină din care la fiecare 10 secunde zbura un mănunchi de pliante. Pe jos, pe stradă. Ca și cum ai arunca niște lopeți cu rahat în cocina de pe tarlaua lu' maică-ta.

În fond instigarea la revoluție și rezistența comunistă/fascistă e tot una cu instigarea la contractarea unui împrumut, nu-i așa? Se pretează. M-am apropriat cu inima tremurând. Am făcut și poze. Am citit text, ceva în genul "Aveți probleme cu banii?". Nu dom'le, n-am probleme cu banii. Am probleme cu nesimțiții.