Realizarea Unui Review Pentru Un Produs

Pentru că în ultima vreme, pe din ce în ce mai multe bloguri apar review-uri cu scop de advertising, extrem de sumare, incomplete și foarte pupincuriste, ce găsesc numai aspectele bune ale unui produs anume asupra căruia se face review-ul, m-am gândit să ofer celor interesați câteva sfaturi foarte utile, pentru realizarea unui review așa cum trebuie. În primul rând, un review complet ar trebui să fie alcătuit din cel puțin trei părți, și mai exact:

  • ISTORIC - Unde veți da exemple de produse asemănătoare sau versiuni anterioare ale produsului analizat.
  • CUPRINS - Cu cele două caracteristici ale produsului (Estetic, Design și Tehnic sau Funcțional).
  • CONCLUZII - Unde veți expune părerea voastră despre acel produs și veți alcătui o grilă cu aspecte PRO și CONTRA.

Acestea sunt cele mai importante aspecte ce trebuiesc analizate. De cele mai multe ori, peste punctele I și III se sare cu desăvârșire și se intră direct la review-ul propriu zis, și ăla, destul de "foarte sumar". În altă ordine de idei, e bine de știut de la început că un review nu se poate face în câteva minute și mai ales, nu se poate face fără a avea produsul respectiv în teste cel puțin o săptămână.

Aviz Amatorilor: Poate că sună ciudat, dar mulți advertiseri, realizează review-uri, plătite de magazinele ce doresc publicitate bineînțeles, fără a analiza produsul respectiv, și se folosesc numai de zvonuri ce circulă pe internet sau de aspecte generale. Ăla nu poate fi numit review!

Acum, să o luăm cu începutul și să vă prezint cum ar trebui să tratați fiecare aspect sau pas în realizarea unui review a unui produs anume.

ISTORICUL


În 85% din situații se trece peste acest aspect, fără măcar a conștientiza importanța lui. În primul rând, este foarte important ca pentru un cititor interesant de produsul respectiv, să știe câte ceva despre versiunile anterioare ale acelui produs, iar în cazul în care acest aspect nu există, va trebui să prezentați o paralelă cu alte produse.

Ce înseamnă asta? Să luați în calcul alte produse asemănătoare și să le comparați cu produsul analizat. Pentru a realiza această comparație trebuie să aveți în vedere asemănările dintre următoarele aspecte:

  • Preț / Brand / Performanțe / Raportul Calitate-Preț

Sfaturi: Încercați să nu folosiți cuvinte dure gen (produsul ăla e prost, ăsta e bun), și în niciun caz să nu jigniți sau să ofensați în vreun fel concurența sau mai ales, vreun produs anterior scos de același brand.

Dacă puteți să introduceți câteva aspecte despre trecutul produsului sau a versiunilor anterioare precum, vânzări, calitate, performanțe, nu ezitați să o faceți. În încercarea realizării unei paralele, încercați să atingeți toate aspectele precizate mai sus.

Cam asta ar trebui să se prezinte la acest aspect. Încercați să vă limitați la un maximum de 150-200 cuvinte.

CUPRINSUL


La acest punct trebuie să acoperiți cele două mari aspecte: ESTETIC și TEHNIC. Acest punct trebuie tratat cu foarte mare atenție și mai ales în amănunt. Sunt o mulțime de review-uri, cu o întindere între 50-150 cuvinte. Un exemplu de acest review poate fi regăsit prin cuvintele "acesta este produsul X, l-am folosit, este bun, este ieftin și acum o serie de adjective pentru a-i pupa în fund pe cei ce distribuie produsul". Nu se face așa un review.

Prezentarea produsului din punct de vedere ESTETIC

Cred că 3/4 din review-urile văzute până în prezent sunt lipsite de imagini. Aici, mă refer la imaginile făcute de cel ce realizează review-ul nu de imagini luate de pe internet. În primul rând, acest aspect trebuie prezentat neapărat însoțit de imagini, pentru ca cel ce citește review-ul să observe rapid chestia la care faceți referire.

La prezentarea aspectului produsului respectiv, trebuie să aveți în vedere următoarele lucruri:

  • Prezentarea aspectului exterior și a design-ului.
  • Prezentarea retușurilor sau a finisajelor produsului respectiv.
  • Ergonomia produsului și materialul din care este realizat.

La acest capitol, va trebui să prezentați toate aspectele, și PRO dar mai ales și CONTRA. Toți cititorii sunt sătui deja de toate review-urile făcut numai în scop comercial care nu ilustrează deloc calitatea produsului respectiv și se rezumă în mod strict doar la aspectele pozitive sau PRO, ale produsului respectiv. Eu nu recomand acest lucru, dacă doriți să faceți un review de calitate.

Sfaturi:

  • Încercați să găsiți părțile negative ale produsului respectiv și să le prezentați într-un mod cât mai plăcut, fără a folosi cuvinte dure și mai ales ofensive la adresa producătorului / distribuitorului.
  • Încercați să nu folosiți cuvinte prea simpliste, jargoane sau familiale.
  • Prezentați aspectele PRO și CONTRA sub forma unui paragraf bine organizat în pagină, iar la sfârșit, să sintetizați toate aspectele, cu linioară, în PRO și CONTRA, ce credeți că este mai important.
  • Nu există numai aspecte PRO. Asta este un punct pe care foarte mulți nu-l înțeleg. Există aspecte CONTRA ce trebuiesc prezentate, mulți chiar se așteaptă la acest lucru! Ce e "prea PRO", de cele mai multe ori, e prea frumos pentru a fi adevărat și trezește suspiciuni!

Prezentarea produsului din punct de vedere TEHNIC

Cele mai multe review-uri prezintă detaliile tehnice foarte sumar, ceea ce nu mereu e un lucru foarte rău, mulți preferă lucrurile prezentate într-un mod simplist, dar nu uitați că mai există și persoane care cunosc foarte bine noțiunile tehnice și chiar se așteaptă la așa ceva.

De exemplu, nu puteți face un review la o placă de bază, prezentând doar tipul de memorii, DDR2 sau DDR3 fără a prezenta și frecvențele la care aceasta lucrează nu? Este un exemplu fictiv, dar de multe ori se omite acest aspect. Aici trebuie să fiți foarte atenți pentru că trebuie să împăcați și capra și varza, vorba aia. Trebuie să folosiți și termenii uzuali cât și termenii tehnici.

Aici, cam toată lumea presupun că știe ce are de făcut: să prezinte toate aspectele tehnice, PRO și CONTRA, aplicând tot aceleași tehnici ca cele prezentate mai sus. Încercați să oferiți o prezentare cât mai amănunțită.

La finalul acestei prezentări, pe scurt, sintetizați aspectele PRO și CONTRA cu linioară cum v-am spus mai sus. Va ajuta cititorul să înțeleagă cât mai ușor care sunt atuurile produsului respectiv în comparație cu altele, respectiv dezavantajele.

CONCLUZIILE


Concluzia ar trebui să prezinte clar și precis punctul vostru de vedere asupra obiectului respectiv. Este bun deoarece... Este slab deoarece... Bineînțeles, formulate într-o manieră cât mai plăcută.

În final, adunați toate aspectele PRO și CONTRA de la fiecare subpunct și alegeți pe cele mai importante pentru a da un verdict cât mai bun.

Sfaturi:

  • Dacă aveți posibilitatea să faceți un clip video introductiv sau de prezentare asupra produsului respectiv faceți-o. Dă extraordinar de bine la public.
  • Fotografiați obiectul analizat, cât mai amănunțit și din cât mai multe unghiuri pentru a oferi vizitatorului o viziune cât mai amplă asupra produsului.
  • Încercați să nu folosiți cuvinte familiare, directe, jargoane sau "messengerisme". Așa ceva e strict interzis într-un review decent.
  • Scrieți corect gramatical. Eu unul, nu prea tolerez greșelile gramaticale și nici cei ce plătesc pentru un review nu cred că le-ar plăcea.

Îmi pare rău că nu am un review să vă prezint însă, cam așa ar trebui să arate un review cum îmi place mie să-l numesc, scuzați și cacofonia, CA LA CARTE!